علائم تشخیصی بیماری لوک امریکایی زنبور عسل (American foulbrood)

             بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

 

بیماری لوک امریکایی زنبور عسل (American foulbrood) یک بیماری بسیار عفونی نوزادان است که توسط یک باکتری به نام پانی باسیلوس ( ( Paenibacillus که تشکیل دهنده هاگ های منتشر کننده این بیماری است ایجاد می شود. هاگ‌های این بیماری برای دهه‌ها روی کندوها و تجهیزات زنبورداری بطور نهفته زندگی می‌کنند و با فراهم شدن بستر مناسب کلنی‌ها را دوباره آلوده می‌کنند.

زنبورداران باید این بیماری را جدی بگیرند. در حالی که ریشه کن کردن این بیماری سخت است ولی شناسایی علائم اولیه به کنترل گسترش آن کمک می کند. این مقاله علائم بیماری لوک آمریکایی را توضیح می دهد تا بتوانید بیماری را زودتر کنترل کنید .

علائم بالینی بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل چیست؟
تشخیص بیماری لوک آمریکایی می تواند مشکل باشد. علائم بسته به مدت زمانی که کندو به این بیماری مبتلا شده است متفاوت است. این بیماری با گذشت زمان مراحلی را طی می کند و تعداد کمی از لاروها در ابتدا تحت تأثیر بیماری قرار می گیرند.

1 - بوی بد
زنبورداران اغلب بوی نامطبوعی را از کندوهای آلوده به بیماری گزارش می کنند. با شدیدتر شدن بیماری ، شدت ای بو نیز افزایش می یابد. گاهی اوقات بوی ناخوشایند قبل از باز کردن کندو نیز به شامه برخورد می کند. ولی باید توجه داشت که همه کندوهای آلوده به لوک آمریکایی بوی بد نمی دهند. حتی گاهی اوقات برخی کندوها بوی بدی دارند، اما بیمار نیستند و این موضوع شناسایی را دشوارتر می کند. وجود بوی بد یا فقدان آن نباید به عنوان تنها روش تشخیص استفاده شود.

.

2 - حالت زبان شفیره ها
برخی از لاروهای آلوده اگر این شانس را پیدا کنند ممکن است قبل از مرگ به مرحله شفیرگی هم برسند . زبان شفیره های آلوده از قسمت دهان بیرون زده و به سمت دیگر سلول کشیده می شود. لاروهایی که توسط لوک آمریکایی آلوده می شوند به یک زنبور بالغ تبدیل نمی شوند.

بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

مدل زبان شفیره ها نشان دهنده بیماری لوک امریکایی است.

3 . رنگ کاراملی لاروها
لارو زنبور عسل آلوده شده توسط لوک امریکایی از سفید مرواریدی به رنگ کاراملی تغییر ماهیت پیدا می کنند. این تغییر رنگ نتیجه باکتریPaenibacillus  روی زنبور عسل در حال رشد است و فقط یک ویژگی موقتی است.
ظاهر کاراملی یک نشانه اصلی است که کلنی دارای بیماری لوک آمریکایی است. اکثر لاروهای آلوده به بیماری زرد رنگ یا خاکستری رنگ می شوند.

بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

توجه داشته باشید که چگونه رنگ بچه ها تغییر کرده است؟

4 . الگوی نوزادان پراکنده
الگوی پراکنده مولدین یکی از نشانه های بروز آلودگی بیماری اوک آمریکایی است. بیشتر لاروهای کلنی هایی که دچار آلودگی های شدید شده اند می میرند و در نتیجه الگوی زاد و ولدی نامنظم ایجاد می شود. کلنی های سالم دارای یک الگوی منظم و یکدست در قاب های مولد هستند ولی کلنی های الوده بشدت دچار الگوی پراکنده ای بر روی قاب های مولد هستند.

الگوی تولد پراکنده در کلنی های بشدت آلوده.

عواملی مانند ملکه ناتوان ، عوامل محیطی و سایر بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد الگوهای مولدین پراکنده نوزادان شوند. نوزادان غیر منظم سرنخ دیگری از وجود  بیماری لوک امریکاییاست اما قطعیت ندارد.

5 .  درپوش های فرو رفته
در حالی که سرپوش سلول های نوزاد سالم پرآمده به نظر می رسند، ولی سرپوش سلول های آلوده به دلیل اینکه لاروهای بیمار پس از بسته شدن سلول می میرند فرو رفته به نظر می رسند باید توجه داشت که سرپوش های خالی شده نشانه دقیقی برای کشف آلودگی کلنی به بیماری لوک امریکایی نیست و می تواند نشانه ای از برزو بیماری های دیگری از جمله بیماری لوک اروپایی باشد.

بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

درپوش های فرو رفته سلول مولدین . بیمار.

6 . پوشش های تیره با سوراخ
درپوش هایی که حاوی لاروهای مرده هستند تیره تر به نظر می رسند. آنها همچنین ممکن است ظاهر چرب یا مرطوب ناخوشایندی داشته باشند. زنبورداران باید بای کشف آلودگی به دنبال سوراخ های دندانه دار در سرپوش سلول ها باشند. به خاطر داشته باشید که گاهی نوزادان سالم نیز سوراخ هایی در سرپوش آنها دیده می شود. بررسی زیر سرپوش ها می تواند مشخص کند که آیا لاروها سفید و سالم هستند یا خیر.

7 . فلس لارو
لاروهای در حال رشد به رنگ سفید مرواریدی هستند و پس از آلوده شدن تیره شده و به ماده چسبنده تبدیل می شوند. لاروهایی که به تازگی مرده اند میتوانند ظاهری مرطوب و رنگی کاراملی داشته باشند ولی با گذشت زمان آنها به یک پوسته لاروی سخت و خشک تبدیل می شوند که به دیواره سلولی پایینی می چسبد تشخیص لارو خشکیده و سیاه شده به لوک آمریکایی برای زنبورداران آسان است. شما می توانید با نگه داشتن یک قاب آلوده مشاهده کنید که دیواره های سلولی رو به شما دارای رنگ مشخصه سیاهی هستند.

بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

لارو های آلوده سیاه و سخت به راحتی در بیماری لوک امریکایی قابل تشخیص است.

چگونه برای بازرسی  کلنی آلوده به بیماری لوک آمریکاییآماده شویم
بازرسی کندو هرگز نباید موجب انتفال هاگ ها و باکتری ها به کلنی های سالم شود. باید دقت کنید که انتقال بیماری از تجهیزاتی مانند اهرم کندو و دودی ها نیز امکان پذیر است. پس از هر بار بازدید کندوی مشکوک، ابزار و تجهیزات خود را کاملاً ضدعفونی کنید.

  بره موم های چسبیده به ابزارها را با استفاده از الکل و اسکاچ پاک کنید.
  تجهیزات را در محلول سفید کننده و آب بشویید.
  استریل کردن اهرم روی شعله ممکن است تمام بیماری را از بین نبرد.

زنبورداران نیز باید با پوشیدن دستکش نیتریل بهترین روش را دنبال کنند. دستکش های لاتکس به عنوان دومین گزینه مناسب عمل خواهند کرد، اما از استفاده دستکش های چرمی خودداری کنید زیرا نمی توان آنها را تمیز کرد. پس از کار روی کندوی آلوده دستکش ها را با احتیاط از بین ببرید.

دست های خود را با شستشوی کامل با آب صابون تمیز نگه دارید. مراقب باشید هر گونه بره موم یا موم را روی پوست خود بردارید. اگر نزدیک کندو به آب دسترسی ندارید، از ضدعفونی کننده دست یا الکل استفاده کنید.

چه تست های میدانی را می توانم برای لوک آمریکایی انجام دهم؟
زنبورداران طیف وسیعی از آزمایشات مزرعه ای دارند که می توانند برای تشخیص بیماری لوک آمریکایی انجام دهند. روش های رایج عبارتند از تست چوب کبریت ، شیر هلست و کیت های تشخیصی با مارک های تجاری است.
در حالی که یک نتیجه مثبت به این معنی است که کندو دارای آلودگی است، یک نتیجه منفی هم می تواند نشان دهنده از دست رفتن بیماری باشد و در اینجاست که زنبوردار باید تصمیم بگیرد که با کلنی چه کاری انجام دهد.

1 . تست چوب کبریت ( استفاده برای عفونت های فعال )
این یک آزمایش ساده است که به چوب کبریت، خلال دندان یا چوب کوچکی نیاز دارد که قادر به سوراخ کردن درپوش باشد. چوب تستر را به آرامی به داخل هر سلول مشکوکی که درپوش تغییر رنگ داده یا فرو رفته است فشار دهید و سپس به آرامی آنرا بیرون بیاورید و به دنبال ایجاد رشته طنابی باشید. اگر رشته‌ بیش از ۲ سانتی‌متر باشد، متاسفانه می تواند نتیجه مثبتی برای وجود بیماری لوک آمریکایی باشد. توجه داشته باشید حتی در صورت عدم مشاهده کش آمدن لارو
نشان دهنده عدم آلودگی نیست و ممکن است همچنان کلنی دچار  بیماریباشد. این آزمایش فقط در صورتی جواب می دهد که لارو به اندازه کافی پوسیده بوده و خیلی پیر نباشد.

بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

بررسی کنید که آیا لاروهای برداشته شده با چوب مانند طناب کش می آیند.

2 . آزمایش شیر هلست ( استفاده برای عفونت های فعال یا فلس )

آنزیم های لوک آمریکایی پروتئین شیر هلست را تجزیه می کنند. زنبورداران می توانند لاروهای مشکوک به لوک آمریکایی را برای آزمایش به محلول شیر اضافه کنند. وجود این بیماری شیر را قهوه ای شفاف ، شبیه به چای سرد می کند. سایر بیماری‌های موجود در کندوها واکنش مشابهی ندارند، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که  این آزمایش در خصوص بیماری لوک آمریکایینتیجه دقیقی به شما می دهد.

3 . کیت تشخیصی
زنبورداران می توانند کیت های آزمایش تجاری که قابل اعتماد و استفاده آسان است را خریداری کنند. آنها معمولا شبیه یک تست بارداری هستند، با خطی که نشان دهنده نتیجه مثبت است.

؛؛ سوالات متداول

بیماری لوک آمریکایی چگونه به نظر می رسد؟
نشانه‌های بارز بیماری لوک آمریکایی ، شامل نوزادان و لاروهای مهر و موم شده ای هستند که به جای سفید رنگ بودن ، قهوه‌ای مایل به زرد یا قهوه‌ای رنگ هستند. همچنین ممکن است در کلنی های آلوده شاهد پراکندگی مولدین یا بوی نامطبوع پوسیدگی در کندو شوید.

چه زمانی برای بازرسی کلنی ها مناسب است؟
زنبورداران باید در اوایل بهار و در زمان اوج تولید عسل، بازرسی از نوزادان را برنامه ریزی کنند. همچنین بهترین زمان بازدید از کندوها در پاییز و قبل از ورود زنبورها برای زمستان گذرانی است..

نوزادان سالم چگونه به نظر می رسند؟
نوزادان سالم دارای یک الگوی یکنواخت هستند و تخم‌ها معمولاً توسط ملکه با الگوهای منظم یا دایره‌های متحدالمرکز گذاشته می‌شود. سرپوش های باید روشن و شکل محدب داشته باشند.

بیماری لوک امریکایی (American foulbrood)

لاروهای سالم ظاهری سفید مرواریدی دارند.

جمع بندی !
لوک آمریکایی همان تهدیدی که قبلا برای صنعت زنبورداری در دهه 1920 بود ، دیگر نیست. اما بیماری هنوز وجود دارد و ریشه کن کردن آن بسیار سخت است.دانستن چگونگی تشخیص علائم بیماری لوک آمریکایی و مقابله موثر با آن، یک دانش ضروری برای زنبورداران است. این بیماری بسیار مسری است، بنابراین تشخیص زود هنگام ممکن است گسترش بیماری به دیگر کندوها را متوقف کند.